سودپرک مشهد که باعث کاهش وزن یک ورزشکار شد

تقریباً 99.5 درصد سود پرک مشهد در سراسر جهان از طریق فرآیند سنتی کلر قلیایی تولید می شود که به طور همزمان کلر و گاز هیدروژن تولید می کند.

طیف وسیع‌تر فناوری‌های تولید سوزاننده شامل فرآیند غشای کلر-قلیایی، فرآیند دیافراگم کلر-قلیایی، الکترودیالیز غشایی دوقطبی (EDBM) و الکتروسنتز مستقیم (DE) است.

هر دو فرآیند کلر قلیایی علاوه بر NaOH، H2 و Cl2 تولید می کنند، در حالی که EDBM و DE علاوه بر NaOH، HCl تولید می کنند.

بر اساس این واکنش‌های اساسی، همه روش‌ها می‌توانند همان مقدار NaOH را به ازای هر کیلوگرم 7 درصد وزنی بر وزن نمک نمک تولید کنند.

مصرف انرژی یکی از مهم ترین عوامل تولید کاستیک است و بخش قابل توجهی از هزینه متغیر را تشکیل می دهد.

حداقل انرژی مورد نیاز برای هر روش را می توان از واکنش شیمیایی زیربنایی نیز تعیین کرد.

(4) EDBM و DE حداقل انرژی مورد نیاز کمتری دارند (0.65-0.81 kWh/kg NaOH برای اولی؛ و حدود 1.38 kWh/kg NaOH برای دومی، تخمین زده شده با استفاده از ولتاژ سلول در شکل نسبت به کلر فرآیندهای قلیایی (1.56-1.64 کیلووات ساعت / کیلوگرم NaOH (4)).

این نشان می‌دهد که اگر همه روش‌ها کارایی مشابهی داشته باشند، EDBM و DE نسبت به فرآیندهای کلر قلیایی انرژی کمتری برای تولید NaOH مصرف می‌کنند.

در عمل، فرآیند غشای کلر قلیایی 2.10-2.15 kWhe/kg NaOH انرژی الکتریکی و 0.128-0.196 kWht/kg NaOH انرژی حرارتی مصرف می کند.

فرآیند دیافراگم کلر قلیایی تمایل به استفاده از انرژی حرارتی کمتر (0.038-0.047 kWht/kg) به قیمت مصرف انرژی الکتریکی کمی بالاتر (1.94-2.51 کیلووات ساعت بر کیلوگرم NaOH) دارد.

با در نظر گرفتن تنها بخش الکتریکی (توجه داشته باشید که انرژی حرارتی کیفیت ترمودینامیکی پایین‌تری دارد و همچنین ارزان‌تر است)، بازده انرژی فرآیندهای کلر قلیایی معمولی حدود 75 درصد است.

به عنوان یک فرآیند جدیدتر، گزارش شده است که EDBM در محدوده 1.8-3.6 کیلووات ساعت / کیلوگرم NaOH انرژی الکتریکی مصرف می کند (تنظیمات مورد استفاده در تحقیقات)، بنابراین دارای بازده انرژی در حدود 40٪ است.

علیرغم داشتن پتانسیل ترمودینامیکی برای نیاز به انرژی بسیار کمتری نسبت به فرآیند کلر- قلیایی، در حال حاضر، EDBM در بهترین حالت فقط کمی انرژی الکتریکی کمتری نسبت به فرآیند کلر-قلیایی مصرف می کند و به طور متوسط کمی بیشتر نیاز دارد، اگرچه انرژی گرمایی مورد نیاز نیست.

بدیهی است که تحقیقات بیشتری برای افزایش کارایی آن و کاهش مصرف انرژی محقق شده ضروری است.